Kolmiulotteinen Helsinki
Digitoday oli huomannut, että Helsingin tärkeimmät rakennukset ovat ilmestyneet Google Earthiin 3D-mallinnuksina suuren maailman malliin.
Artikkelissa aprikoitiin toteutuksen takana olevaa tekniikkaa. Mielestäni Google kertoi StreetView-projektin alussa, että kuvausautot tekevät kuvauksen lisäksi 3D laserskannausta. Enää en löytänyt linkkiä mutta robotiikkaihmiset ovat huomanneet laserskannereita StreetView-autojen kattohärvelissä. Skannerin mallikin on tunnistettu.
Kuvaustekniikka kehitettiin Stanfordin yliopistossa Googlen rahoittamana projektina. Samaisessa yliopistossa, joka on Googlen naapurissa, oli tuloksellinen 3D-mallinnusprojekti jonka tuloksia Google lisensioi. Moni projektin opiskelijoista on nykyisin Googlella töissä. Projekti tuli kuuluisaksi voittamalla merkittävän robottiautokilpailun.
Mitä kaikkea muuta StreetView-autot sisältävät? Olen melko varma, että ainakin WLAN-tukiasemat kartoitetaan samalla.
2 Comments:
Mä selvittäisin kännytukiasemat myöskin. Vaikka tukiaseman id:t vanheneekin verkkoja päivitettäessä niin ne on pikkasen vanhentuneenakin ihan riittävän kuranttia kamaa siihen, että saadaan arvottua sijainti vaikkapa kaupungin tarkkuudella jota voidaan sitten käyttää vaikkapa webbipalveluiden lokalisointiin ilman, että gps:ää tarvitsisi siihen käyttää.
Keräämisen arvoista tietoa ja kerättävissä aika vaatimattomalla kalustolla. Luultavasti ottavat talteen.
Käyttö vain on hankalampaa kuin WLAN-tietojen käyttö.
Lähetä kommentti
<< Home