perjantaina, maaliskuuta 14, 2008

Google Transit

Google Transit on julkisen liikenteen aikataulu- ja reittihaku. Kuten vaikkapa YTV:n vastaava mutta muutaman vuoden tekniikassa ja käytettävyydessä edellä.

Tiedoittivat että kansalaiset muistuttaisivat paikallista liikennelaitosta toimittamaan tarvittavat tiedot päästäkseen mukaan Google Transitiin.

Tämä on nyt kansalaisen ja julkisen liikenteen käyttäjän vetoomus, että Suomen julkinen liikenne toimittaisi reittinsä ja aikataulunsa Googlelle. He ovat luvanneeet ilmaiseksi huolehtia karttapohjaisista pysäkkiaikatauluista ja reittihausta.

Sanomattakin on selvää, että tällainen ilmainen tarjous ei käy jäykille laitoksille. Kuitenkin muutaman vuoden sisällä kaikki ovat siinä mukana. Suomalaiset liikennelaitokset - pliis osoittakaa olevanne edelläkävijöiden joukossa.

Google toivoo datan tietyssä muodossa. Paketoiminen tähän 'tiettyyn muotoon' on tietokantameedioille arkipäivää.

Nyt voisivat liikennelaitokset pelastaa Suomen kolhiintunutta mainetta nettimaana.

Lisäys: HKL on toki osoittanut olevansa edelläkävijöiden joukossa.

8 Comments:

At 22:24, Anonymous Anonyymi said...

Todella hieno palvelu. Saatais vielä Suomi vauhdilla messiin.

 
At 14:54, Blogger Suviko said...

Tämä kansalainen muistuttaa Googlea, että he voivat paketoida itse datan YTV:n ja VR:n ja muiden liikennelaitosten aikatauluista haluamiinsa formaatteihin eikä odottaa, että liikennelafkat tekevät Googlelle ilmaista duunia. :)

Kai nyt on sanomattakin selvää, että yksi verkon suurimmista pelureista hakkaa R&D-budjetilla kehityksen kilpajuoksussa suomalaiset kehittelyt. Suomen väitetysti "kolhiintynytta mainetta nettimaana" eli juuri mitattuna OECD-alueen innokkaimmin nettiä käyttävien teinien maana kannattaa jatkaa kansallisia, julkisella rahalla tuotettujen verkkopalvelujen kehittämistäkin. YTV/HKL:n kokeilussa jo oleva GPS-pohjainen systeemi tulee olemaan julkaistuna sit taas Google Transitia edellä.

Kiinnostavampaa olisi lukea, että mikä käytettävyydessä tässä on hyvää ja mitä muita vinkeitä toiminallisuuksia löytyy suomalaisten palvelujen yliolkaisen dissaamisen sijaan.

 
At 16:48, Blogger Esa said...

Vihdoinkin keskustelua ja vieläpä kiivastunut suviko.

1. kumpi tekee 'ilmaisessa duunissa' isomman uhrauksen, Google vai veronmaksajien rahoilla tuotettua materiaalia hautova laitos.

2. Suomen teinit käyttävät nettiä innokkaasti vaikka valtaapitävät panevat kampoihin.

3. YTV:n GPS-pohjainen systeemi on hieno MUTTA. 3.1.)Se rikkoo käyttöehtoja ja saatetaan sulkea. 3.2.)Se toimii nyt mutta ei ikinä kaikilla linjoilla. Ähky tulee jo parinkymmenen linjan kohdalla. Toteutustapa on väärä. 3.3.)Miten Google Mapsiin perustuva toteutus voisi olla Google Mapsiä edellä?

3. Toinen perustuu tekstipohjaiseen käyttöliittymään ja toinen karttapohjaiseen. Varsinkin mobiiliin siirrettynä tekstipohjainen jää vähemmälle suosiolle.

 
At 19:16, Anonymous Tuija said...

Kiinnostavaa! Suvikolta hyvä pointti tuo että tehkööt G itse datan kaivelun; toisaalta ymmärrän palvelun kehittäjien näkökulmaa - maailmassa on aika monta liikennelaitosta sitten kuitenkin.

Juuri perjantaina puhuin Julkisen alan tiedottajien seminaarissa mashupeista ja siitä, kuinka raakadataa kannattaisi pyrkiä tarjoamaan pyytäjille sikäli kuin vaan mahdollista.

 
At 20:33, Blogger Suviko said...

Älähdän helposti populistisista letkautuksista, joissa vihjaillaan Suomen tippuneen tietoyhteiskuntakehityksen takapajulaksi. :)

1. Jep, mietin tuotakin. YTV/HKL/VR voisivat toki avata API:nsa järkevässä formaatissa, mutta heidän ei nähdäkseni tarvitse toteuttaa juuri Googlen toivomuksia vaan avata rajapinta kenelle tahansa vastaavia sovelluksia kehittävälle taholle.

2. Panevat kampoihin? Meinaat näitä Holmlundin puheita portsareista nettisivuille vai jotain muuta?

3. eli 3.1. Tästä en tiennyt. Kerro lisää. Minkä käytön ehtoja? 3.2. Toteutustapa on takkuillut, mutta lisäkehityksellä toki voisikin vaiheessa toimia kaikilla linjoilla. 3.3. Koskapa Google Maps ei pysty käyttämään taas sitä dataa, jota HKL/YTV panttaa. :)

Toisen kerran 3. eli 4. Vertailet Transitia ja Reittiopasta vissiin? YTV:n uudempi syzteemihän just on karttapohjainen.

Ja Tuija kirjoitti aiheesta omaan Tuhat sanaa -blogiinsa, huomaan. Arvelinkin, että tää saattaisi sua ja esimerkiksi Erkkaa kiinnostaa. :)

 
At 22:54, Blogger Esa said...

Aivan kuten Tuija kirjoitti blogissaan: 'Google Transit on hyvä esimerkki yhä yleistyvistä mashupeista, joita julkisen datan pohjalta voisi syntyä, jos raakadata olisi saatavissa standardoidussa muodossa.'

Käyttöehdot kieltävät selkeästi kaiken ajoneuvoseurannan. Nyttemmin on tosin ehtoihin ilmestynyt lisäys 'ellei Google ole antanut tähän käyttäjälle erityislupaa'.

Teineistä: Mielestäni netin käyttö (eli lunttaus) pitäisi nopeasti saada peruskoulun oppiaineeksi.

 
At 18:21, Anonymous JM said...

Kokeilepa tuota:
http://www.kuopionliikenne.fi/aikataulut/paikallisliikenne/reittiopas

Kartat, reitit, aikataulut ja kaikki muu tulee esille kun syvimmälle kahlaa.

Jääkö mitään uupumaan vrt. Google Transit?

(ehkä helpompi GUI?)

 
At 00:54, Anonymous Matias said...

Moni vertaus olemassaoleviin reittisuunnittelujärjestelmiin ("Jääkö mitään uupumaan vrt. Google Transit?") missaa pointin. Esim. Tampereella on käytössä TKL:n oma reittiopas, joka periaatteessa hoitaa samaa tehtävää kuin Transit, siis reitin suunnittelua aikataulutietojen perusteella. Mikä Transitin eduksi siis jää?

Vastaus on: standardoitu tietomuoto, joka mahdollistaa muun muassa:
1) Olemassaolevien sovellusten hyödyntämisen. Esim. TKL:n reittioppaan käyttö kännykällä on parhaimmillaankin rasittavaa, kun taas Google Maps -client löytyy jokaisesta älypuhelimesta - ja vaikkei löytyisi, niin web-käli tarjoaa mobiiliprofiilia, toisin kuin monen paikallistoimijan omat palvelut. Lisäksi matkaillessa olisi ylivertaisen kätevää voida käyttää samaa sovellusta kuin kotonakin, sen sijaan että etsisi ja opettelisi kunkin liikennöijän mahdollisesti tarjoamat työkalut.

2) Avoimeen formaattiin perustuvien, uusien sovellusten syntyminen. Esim. toisen G-palvelun, Google Places Directoryn (joka siis tarjoaa sijaintitietoa esim. liikeyrityksistä ja palveluista), ympärille on syntynyt monia innovatiivisia sovelluksia. Sama tapahtuu vuorenvarmasti myös Transitille. Koska datan formaatti on sama kautta maailman, Yhdysvaltalaista sovellusta voisi käyttää myös Suomessa. Markkinat paikallisliikenteen omiin tietoihin perustuvan sovelluksen ympärillä ovat aivan liian pienet tällaisten sovellusten syntyyn - ja pienikin muutos tietojen julkaisutavassa voisi romuttaa sovelluksen toimivuuden, vaikka sellainen hetkellisesti syntyisikin.

3. Mitä liikennetoimijoihin tulee, niin Suvikon esittämää näkemystä heidän Googlelle tekemästä "ilmaisesta duunista" on hankala ymmärtää. Ensinnä, General Transit Feed Specification on avoin standardi, jonka kehitystä Google ylläpitää. Datan tarjoaminen tässä muodossa ei mitenkään sido käyttämään Googlen palveluja, vaikka se luonnollisesti onkin järkevää, koska: liikennöijä voi näin tekemällä säästää rahaa. "Ilmainen duuni" on tosiasiallinen sijoitus tulevaan, sillä luomalla tiedoistaan standardimuotoisen datasyötteen "ostaa" monin kerroin enemmän jatkuvuutta, ylläpidettävyyttä ja saavutettavuutta (lukuisien jo olemassaolevien asiakassovellusten muodossa) kuin itsepäisesti ylläpitämällä omia, suljettuja ratkaisujaan.

Yhteistyö on voimaa, ja tulevaisuus avoimuudessa.

 

Lähetä kommentti

Links to this post:

Luo linkki

<< Home